Sci-Fi / Action
Plakat for 'Star Wars: Episode III - Sithene tar hevn'

Foreløpig har ingen anmeldt Star Wars: Episode III - Sithene tar hevn
Premiere: 19.05.2005
Originaltittel: Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith
Sjanger: Sci-Fi / Action
I tillegg til klassiske kamp- og slagscener inneholder filmen enkelte nærgående voldsskildringer. Filmen får allikevel 11-årsgrense da den foregår innenfor et tydelig science-fiction univers og har et klart fantasipreg. Filmen frarådes barn under 11 år.
Distributør: Twentieth Century Fox Norway

I løpet av Star Wars: Episode III - Sithene tar hevn, vil jediridderen Anakin Skywalker ta en skjebnesvanger avgjørelse som til sist vil føre ham over til Den mørke siden der han vil "gjenoppstå" som den fryktede Darth Vader.

Nøyaktig hva Anakins avgjørelse er, hvorfor han må velge og hvordan det leder ham til å iføre seg den uhyggelige svarte drakten, er virkelig noe som tilhører Star Wars-legenden. Etter snart 30 år med spekulasjoner og åndeløs venting, vil filmentusiaster verden over omsider få svar på sine mange spørsmål nå som Episode III er ferdigstilt.

Nå vil Star Wars-fansen selv få oppdage nøyaktig hvordan og hvorfor Anakin Skywalker - spådd å være Den utvalgte, det ene individet som vil være i stand til å skape balanse i Kraften og sikre fred gjennom hele galaksen - blir den fryktede Darth Vader, Keiserens høyre hånd. De vil også få vite hvordan Anakins mentorer, den sverdsvingende Obi-Wan Kenobi og den bittelille jedimesteren Yoda, klarer å overleve den sagnomsuste ødeleggelsen av Jedi-ordenen bare for å leve ut sine dager i skjul på fjerne, fiendtlige planeter. De vil få vite hva som vendte den tilsynelatende godhjertede og dypsindige kansler Palpatine til å bli den diktatoriske lederen av det fryktede galaktiske imperiet. De vil få vite hvordan Anakins barn, Luke Skywalker og Leia Organa, ble født og deretter skilt fra hverandre forutbestemt å lede det store opprøret mot Imperiet.

- Brikkene vil falle på plass, sammenhengene vil synes, lover regissør, manusforfatter og Star Wars-skaper George Lucas som nå avslutter sagaen han startet i 1977 med Star Wars: Episode IV - Et nytt håp. - Endelig vil det siste kapittelet bli fortalt.

Dette er den siste episoden i en saga Lucas startet tidlig på 70-tallet. - Jeg hadde en lang bakgrunnshistorie som for det meste handlet om hvordan karakterene ble som de er i Episode IV, sier Lucas. - Selv om jeg ikke startet å skrive forhistoriene fortalt i de tre nyeste filmene før det var gått 20 år, har ikke historiens struktur endret seg nevneverdig. Det har alltid vært en episk historie om en far som forsones med sine barn.

På mange måter, sier Lucas, vil hendelsene i Episode III forandre publikums perspektiver på historien som ble fortalt i Et nytt håp, Imperiet slår tilbake og Jediridderen vender tilbake. - Å se filmene ved å starte med Episode I og avslutte med Episode VI vil nå gi en annen opplevelse, sier han. - Det som drev meg til å regissere Episode I, II og III, var den større historien om Anakin, som starter som en god person men blir ond - og, til slutt, gjenforenes med sine barn. Det er spennende å se alt falle på plass.

Regissør GEORGE LUCAS debuterte som regissør med science fiction-filmen THX 1138 basert på en kortfilm han lagde som filmstudent. Han fulgte opp med lavbudsjettfilmen American Graffiti som ble en kjempesuksess, men det var film nummer tre, Star Wars fra 1977, som virkelig forandret alt for Lucas. Han startet sitt eget selskap for visuelle effekter, det berømte Industrial Light &sMagic, for å se visjonen sin bli til virkelighet og kunne dermed også lage de to oppfølgerne, Imperiet slår tilbake og Jediridderen vender tilbake. Han var bare produsent og manusforfatter på disse, og regisserte ikke noen film igjen før Star Wars: Episode I - Den skjulte trussel i 1999, og han fulgte opp med Star Wars: Episode II: Klonene angriper i 2002. I tiden mellom Star Wars-filmer produserte og skrev han blant annet Indiana Jones-filmene sammen med sin venn og kollega Steven Spielberg.

EWAN MCGREGOR (Obi-Wan Kenobi) har blant annet spilt i Shallow Grave, Trainspotting, Emma, Velvet Goldmine, Moulin Rouge, Black Hawk Down, Down With Love, Young Adam, Big Fish og de to foregående Star Wars-filmene.

NATALIE PORTMAN (Padmé Amidala) var sist å se i Closer, og hun har også spilt i Garden State, Cold Mountain, Everyone Says I Love You, Anywhere But Here, Mars Attacks!, Heat, Beautiful Girls, Leon, de to foregående Star Wars-filmene og mange andre filmer.

HAYDEN CHRISTENSEN (Anakin Skywalker) er definitivt mest kjent for rollen som Anakin også i de to foregående Star Wars-filmene, men har også spilt i Shattered Glass, Life As A House, The Virgin Suicides og flere andre filmer.

CHRISTOPHER LEE (Grev Dooku) spilte nylig i Ringenes herre-trilogien, og han har også spilt i en endeløs rekke andre filmer, blant dem A Tale Of Two Cities, Dracula, The Wicker Man, The Private Life Of Sherlock Holmes, The Man With The Golden Gun, 1941, Airport '77, Gremlins II og Sleepy Hollow.

SAMUEL L. JACKSON (Mace Windu) spilte også i de to foregående Star Wars-filmene, og har videre vært å se blant annet i Pulp Fiction, The Negotiator, Die Hard With A Vengeance, Coach Carter, xXx og xXx: State Of The Union, Jungle Fever, Caveman's Valentine, Unbreakable, Shaft, Deep Blue Sea, Rules Of Engagement, A Time To Kill, Jackie Brown, The Long Kiss Goodnight, 187, Sphere, Kiss Of Death, Losing Isaiah, Ragtime, Sea Of Love, Coming To America, Do The Right Thing, Mo' Better Blues, School Daze, Goodfellas, White Sands, Patriot Games, True Romance, Menace II Society, Jurassic Park, Trees Lounge, Eve's Bayou, Changing Lanes, The 51st State, Kill Bill Vol. 2 og mange andre.

FRANK OZ (stemmen til Yoda) har spilt småroller i en lang rekke filmer, men er bedre kjent som regissør. Blant annet har han laget Little Shop Of Horrors, Bowfinger, The Score, Dirty Rotten Scoundrels, Housesitter og flere andre filmer, inkludert flere Muppet-oppdrag.

IAN McDIARMID (kansler Palpatine) spilte også i de to første Star Wars-filmene, og han har tidligere spilt blant annet i Dirty Rotten Scoundrels, Dragonslayer, Gorky Park, Restoration og Sleepy Hollow.