Foreløpig har ingen anmeldt Black Swan

BLACK SWAN er nominert til Oscar for:
Beste film
Beste kvinnelige hovedrolle - Natalie Portman
Beste regi - Darren Aronofsky
Beste kinematografi
Beste klipp

Nina (Portman) er en ballerina ved New York ballettkompaniet. Livet hennes, i likhet med alle andre i denne profesjonen, dreier seg kun om dans. Hun bor sammen med sin mor, en tidligere ballerina, som utøver en kvelende kontroll over sin datter. Når regissør Thomas Leroy (Cassel) bestemmer seg for å bytte ut Prima Ballerina Beth MacIntyre (Ryder) fra åpningsproduksjonen for den nye sesongen er Nina hans førstevalg. Men Nina har en konkurrent: En ny danser, Lily (Kunis), som imponerer Leroy. Svanesjøen krever en danser som både kan spille den hvite svanen, uskyldig og elegant, og den sorte svanen som representerer list og sensualitet. Nina passer perfekt som den hvite svanen, mens Lily er rene personifiseringen av den sorte svanen.

Etter hvert som de to unge danserne utvikler et merkelig vennskap gjennom rivaliseringen, blir Nina mer og mer kjent med den mørke siden ved seg selv - med en konsekvens som truer med å ødelegge henne…

BLACK SWAN ble nominert til fire Golden Globe priser:
Best Picture
Best Director - Darren Aronofsky
Best Actress (Drama) - Natalie Portman
Best Supporting Actress - Mila Kunis

Natalie Portman fikk prisen for Beste skuespillerinne.

DARREN ARONOFSKY - Regissør
Darren Aronofsky er regissøren bak BLACK SWAN. Han har THE WRESTLER, THE FOUNTAIN, REQUIEM FOR A DREAM og Pi på merittlisten. Med BLACK SWAN gir han publikum sin første psykologiske thriller. Vi inviteres inn i verden til Nina, en ballerina som får muligheten til å danse rollen som Svanedronningen når kompaniet skal sette opp Svanesjøen til åpningen av sesongen. Langt fra den typiske thriller som gjerne utspiller seg i kriminelle miljøer eller hjemsøkte hus, tar Aronofsky med seg publikum til den artistisk kreative og fysisk utfordrende verden til profesjonelle ballettdansere… For Aronofsky var dette det perfekte stedet å avdekke en visuell, eksplosiv historie om presset for å fremstå som perfekt. Akkurat som med THE WRESTLER ga filmen ham muligheten til å avdekke en, for de fleste, ukjent verden og undersøke hva som driver mennesket til å ofre så mye.

Selv om han begynte å tenke på historien for 15 år siden, forteller Aronofsky at intensjonen bak BLACK SWAN er at den følger tanken bak THE WRESTLER. Selv om bryting og ballett virker som to helt forskjellige verdener har de allikevel sammenfallende tema: Ekstrem kroppskontroll, plagede sjeler og en filmatisering som trekker publikum inn i karakterenes fascinerende indre liv.
"Noen mener bryting er den laveste kunstform og ballett er den høyeste, allikevel er mange av elementene det samme. Mickey Rourke som bryter gikk igjennom noe av det samme som Natalie Portman som ballerina" forklarer Aronofsky. "De er begge artister som bruker kroppen sin som uttrykksform og de er begge utsatt for psykisk skade siden kroppen er det eneste virkemiddelet de har for å uttrykke seg. Det som var interessant for meg var å finne likheten i disse to historiene som i utgangspunktet utspiller seg i så forskjellige verdener."
Begge filmene har også det til felles at hovedrolleinnhaverne må bevege seg dypt under overflaten sier Aronofsky som sammenlikner Portmans innsats med den til Rourke. "Rollen som Nina er noe helt annet enn noe Natalie har gjort tidligere, og hun tok det til et helt nytt nivå. Å spille Nina krevde like mye en atletisk tilnærming som det krevde en skuespillerprestasjon" sier Aronofsky.
Utfordringene med å lage BLACK SWAN var også mye lik den de opplevde med THE WRESTLER, kanskje til og med enda tøffere. Selv om det profesjonelle brytemiljøet var hardt nok å komme inn på, mener Aronofsky at ballettmiljøet er enda mer lukket og vanskelig for utenforstående å komme inn til.

NATALIE PORTMAN som Nina
Darren Aronofsky visste, selv før manuskriptet for BLACK SWAN var klart, hvem som måtte spille Nina. Det måtte bli Natalie Portman, med en spennvidde i sine tidligere roller fra Dronning Amidala i STAR WARS filmene til Oscar®-nominasjon og Golden Globe®-vinner i rollen som stripperen i CLOSER. Ikke bare har Portman danset ballet som barn, men hun har også engasjementet og viljen som må til for å trenge seg inn i en intens psykisk og fysisk krevende rolle som Nina.
Aronofsky tok kontakt med Portman for flere år siden for å snakke om filmen. "Ganske tidlig etter at jeg begynte å jobbe med ideen for BLACK SWAN møtte jeg Natalie for en kopp kaffe på Times Square" forteller Aronofsky. "Hun hadde danset mye ballett før hun ble skuespiller og hadde fortsatt med dansingen for å holde seg i form. Hun fortalte meg med en gang at hun alltid har villet spille en danserinne"
Selv om det skulle gå nesten ti år fra møtet deres til manuskriptet ble ferdig, ble Portman henrykt da hun fikk lese det.
"Nina er dedikert og hardt arbeidende, men også besatt" forklarer Portman. "hun har ikke funnet sin egen "stemme" som danser, eller som ung kvinne, men hun utvikler seg etter hvert som hun søker etter å finne sin sensualitet og frihet. Samtidig med denne søken, faller hun sammen, og det var dette som var den store utfordringen"
"Nina vil være perfekt, noe som kun kan skje i korte øyeblikk - og som så mange andre artister må hun kanskje ødelegge seg selv for å oppnå dette. Når hun prøver å bli den sorte svanen begynner noe mørkt å våkne i henne. Hun havner i en identitetskrise der hun ikke bare er i tvil om hvem hun selv er, men også hvem hun er i forhold til andre." sier Portman
Når Nina begynner å miste grepet på virkeligheten kan hun ikke la noen få mistanke om hva som skjer. Hun er redd for å miste rollen som Svanedronningen til sin rivalerinne, den sensuelle og skamløse Lily. Portman var fascinert av Nina og Lilys merkelige og sjalusidrevne forhold. "Jeg liker hvordan de måler hverandre opp og ned slik jenter faktisk gjør" sier hun. "Det er en overlevelsesmekanisme for å sile ut hvem din største konkurrent er, og i dette tilfellet ser Nina med en gang at Lily, den vakre og talentfulle danseren, er en stor trussel. Men samtidig vet hun ikke hvem Lily virkelig er."

For å fremstå som den talentfulle danseren på lerretet måtte Portman gjennom knallhard trening. "Jeg danset enormt mye, samtidig som jeg svømte, trente vekter og løp. Dans er såpass hardt for kroppen at det var viktig for å unngå skader" forklarer Portman. "Det er utrolig utfordrende å starte med ballett som 28-åring. Selv om man har danset tidligere er det umulig å forestille seg hvor mye som behøves for å kommer på et profesjonelt nivå. Alle bevegelser må være spesifikke, utrolig lette og grasiøse. Jeg visste at det ville bli en utfordring, men jeg hadde aldri noen anelse om hvor enormt krevende det var fysisk."
I tillegg til å ha danset ballett i sin ungdom studerte Portman psykologi på Harvard noe som medvirket til at Portman hadde enda et fortrinn når hun skulle sette seg inn i Ninas surrealistiske indre opplevelse. "Jeg opplevde at Nina var fanget i en besatt og tvingende spiral" sier hun. "Det kan være en positiv side for en artist og danser som gjør at du kan fokusere hardt for å bli ekstremt dyktig, men det er også en side som er mørk, og ikke bra og hvor du kan miste deg selv helt. Det var dit jeg måtte ta Nina"
Portman utforsket denne mørke og fryktløse siden ved alle Nina sine forhold; med ballettkompaniets regissør, Thomas Leroy (Vincent Cassel) som pusher henne til å utforske de mørke sidene i seg selv, med den over-involverte og tidligere danserinnen, moren (Barbara Hershey), som holder et konstant øye med Nina, og med veterandanserinnen (Winona Ryder) som Nina en gang så opp til og som mister fotfestet når karrieren rakner.

MILA KUNIS som Lily
Til å spille Natalie Portmans rivalerinne valgte Aronofsky Mila Kunis. Født i Ukraina og med bakgrunn fra roller i BOOK OF ELI og FORGETTING SARAH MARSHALL samt TV serien That `70s Show.
"Mila spiller Lily, en som har akkurat det Nina ønsker seg. Hun er friere, mer levende og mer seksuell enn Nina" sier Aronofsky. "Lily har evnen til å uttrykke seg, og det blir kilden til både stor fristelse og intense gnisninger mellom dem"
Kunis ble umiddelbart tiltrukket av sin ledige og frie rollefigur og det å skulle spille en danser, men den brutale virkeligheten traff hardt. "Jeg hadde en tanke om å være denne storheten, denne grasiøse danseren med ballerinaskjørt, men du har ingen anelse om hvor enormt fysisk krevende det er før du gjør det," sier Kunis. "Det krever virkelig mye av kroppen din!"

Uansett, hun kastet seg inn i treningen og jobben med å utvikle Lily og den effekten hun har på Nina. "Nøkkelen til Lily er at hun må være det motsatte av Nina, hennes omvendte speilbilde på alle måter" sier Kunis. "Til og med dansingen deres er motsatt. Nina er veldig teknisk og vakker danser, mens Lily er mer rå, fri og spontan. Hele Ninas liv er balletten, mens Lily spiser hamburgere, fester, har sex, bruker narkotiske stoffer og utforsker det meste. Hun er personifiseringen av den sorte svanen"

VINCENT CASSEL som Thomas Leroy
Der Lily representerer det Nina ønsker å finne I seg selv, er kompaniets koreograf og regissør, Thomas Leroy, mannen som pusher henne uten nåde til å gjøre akkurat det. Vincent Cassel, fransk skuespiller med filmer som bla OCEANS TWELVE, SHREK, ELIZABETH og EASTERN PROMISES på merittlisten spiller Thomas Leroy.

"Vincent er en av mine favorittskuespillere" sier Aronofsky. "Jeg er en stor fan av både hans franske og amerikanske filmer. Her spiller han en Machiavellisk karakter, en koreograf og regissør som kun tenker på kunsten og ikke de ofrene han etterlater seg. Han var helt fantastisk i rollen, ikke minst fordi han beveger seg så flott."
Cassel sier at rollen var umulig å motstå. "Først og fremst var det Darren som jeg alltid har ønsket å jobbe med. Så var det Natalie som jeg har beundret i årevis, og etter det var det ideen om å lage en triller i ballettens verden som var så attraktiv. Jeg visste at den kom til å bli mørk, men veldig sexy. Så oppdaget jeg at Mila og deretter Winona Ryder skulle bli med, og at jeg skulle være midt opp i alle disse kvinnene, som en sirkus direktør. Så, helt ærlig, hvordan kunne jeg si nei?" ler han.