Plakat for 'Hestehviskeren'

Foreløpig har ingen anmeldt Hestehviskeren
Premiere: 11.09.1998
Originaltittel: The Horse Whisperer
Produksjonsår: 1998
Distributør: Kommunenes Filmcentral

Robert Redford har både regi og hovedrollen i denne filmen om en liten jente, Grace MacLean, som blir alvorlig såret, både fysisk og følelsesmessig etter en rideulykke. Graces mor, Annie, er overbevist om at datterens skjebne er ubønnhørlig linket til hesten Pilgrims.

Pilgrim pådro seg også store skader etter ulykken, og så lenge den ikke heles kan heller ikke datteren bli frisk. Annie setter alle ressurser inn for å finne en "hestehvisker" - en som har et unikt talent for å kurere hester. Hun får høre om Tom Booker, en legende blant hestehviskerene, og tar med seg både Grace og Pilgrim for å få hjelp hos ham i Montana. Mens Tom jobber for å gjenoppbygge livet til datteren og hesten, blomstrer kjærligheten opp mellom Tom og Annie...en kjærlighet med både vidunderlige og tragiske konsekvenser.

OM FORTELLINGEN
"Betegnelsen ´hestehvisking´ er et slags forskjønnende uttrykk på en væremåte, et forhold mellom et menneske og en hest," sier regissør, produsent og skuespiller Robert Redford. "Det er helt enkelt en måte å omgås hester på, som sender et budskap av forståelse og medfølelse. Istedet for å slå en hest til den overgir seg, eller bruke straff som et hjelpemiddel, er det en måte å utvikle tillitt og forståelse. Dersom du vil ha hesten til å gjøre noe, begynner du med å la hesten få vite at det er i orden å være en hest, ikke din versjon av hva du tror du behøver. Det handler om forståelse og respekt for hverandre. Å ha den formen for godkjennelse krever en viss grad av åndelighet".

Redford forteller om hva som trakk ham til prosjektet: "Elementene som interesserte meg mest ved denne fortellingen var helbredelse og bevissthet". Opprinnelsen til historien begynte med den britiske forfatteren Nicholas Evans. Boken hans Hestehviskeren ble utgitt i september 1995 og nådde raskt toppen av New York Times Bestseller-liste. Den lå på listen i totalt 37 uker, har blitt utgitt på 36 språk, og nådd nummer 1 status i 16 land utenfor USA. Robert Redford og produsent Rachel Pfeffer ble interessert i historien mens romanen fortsatt var i skrivefasen, og de skaffet seg filmrettighetene. De tilrettela manuset basert på Evans´ roman ble så skrevet av manusforfatterene Eric Roth, (Oscar-vinner for Forrest Gump), og Richard LaGravenese (Oscar-nominert for "The Fisher King".)

Dette er den første filmen som Robert Redford har regissert og produsert, hvor han også har hovedrollen. De mange rollene bød naturligvis på en vanskelig utfordring. "Redford vurderte å ansette en annen regissør," bemerker produsent Patrick Markey. "Men han innså at han var veldig bundet til materialet, så han bestemte seg for å spille i tillegg til å regissere. Det er en vanskelig oppgave å utføre alle oppgavene bra, ikke minst samtidig med å produsere. Det var absolutt en stor utfordring, men han hadde visjonen og lidenskapen."

Kristin Scott Thomas sier: "Jeg syntes det er en veldig optimistisk film, og en virkelig god familiefilm som foreldre og barn kan dele. Den tar for seg alvorlige omstendigheter og forhold, og håpet om at vi kan klare å komme oss ut av de verste situasjoner....smilende. Jeg er veldig spent på å ta med barna mine for å se den. Jeg tror det er en av de filmene jeg ahr vært med i som de kan glede seg mest over."

OM SKUESPILLERENE

ROBERT REDFORD har vunnet bred anerkjennelse for sitt arbeid som produsent, regissør, skuespiller, forkjemper for uavhengig film, og miljøaktivist. Redford vant Oscar for Beste Regissør for sin regidebut med familiedramaet "Ordinary People". Han ble også Oscar- nominert for å ha regissert "Quiz Show". Som skuespiller mottok han en Oscar nominasjon for innsatsen i "Stikket". Han har også regissert og produsert "Milagro" og "Der Elven Renner". Han har spilt i "Butch Cassidy og Sundance Kid", "Alle Presidentens Menn", "Den Store Gatsby", "Den Elektriske Rytter", "Brubaker", "Den Beste", "Mitt Afrika", "Uanstendig Forslag" og "Nært og Personlig".

KRISTIN SCOTT THOMAS ble Oscar-nominert for sin innsats som Katharine Clifford i Oscarvinneren for Beste Film 1996, "Den Engelske Pasienten". Hun vant også Beste Kvinnlige Birolle fra the British Film and Television Academy (BAFTA) for "Fire Bryllup og En Gravferd", og har spilt i "Richard III" og "Mission: Impossible".

SAM NEILL spilte nylig i "Event Horizon" og "Brødrene Grims Snøhvit" mot Sigourney Weaver. Han har også medvirket i "Et Rop I Mørket", "Terror om bord", "Jakten På Rød Oktober", "Restoration", "Legenden om Jungelboken","Sirenene", "Jurassic Park" og "Piano".

DIANNE WIEST har gjort uforglemmelige innsatser i fem Woody Allen filmer. Wiest mottok Oscar for Beste Kvinnlige Birolle for "Hannah og Hennes Søstre" og vant Oscar for Beste Skuespillerinne for sin enestående tolkning av teaterlegenden Helen Sinclaire i "Kuler Over Broadway". Hun ble også Oscar-nominert for sin innsats i Ron Howards "Parenthood". Hun har ellers spilt i "Footloose", "Cookie", "Edward Saksehånd", "Little Man Tate" og "Lånte Fjær".