Foreløpig har ingen anmeldt Småkryp (norsk versjon)
Premiere: 05.02.1999
Originaltittel: A Bug's Life
Språk: Norsk
Produksjonsår: 1998
Distributør: Kommunenes Filmcentral

Livet er ingen lek for maurene på Maurøya! Hver sommer invaderer en gjeng grådige gresshopper kolonien. De ledes av den truende og manipulerende Hopper og legger beslag på en stor del av avlingen som maurene har jobbet hardt for. De gjør livet surt for dette fredelige samfunnet.

Vår helt er Flik. En liten maur med originale idéer som er i utakt med resten av den mer tradisjonelt tenkende kolonien. Han tar på seg oppgaven å skaffe hjelp utenfra for å bekjempe gresshoppene. Ved en feiltagelse gir han oppdraget til en arbeidsløs småkryp-gjeng fra et annenrangs loppesirkus. Maurene og sirkusgjengen forbereder seg til en siste konfrontasjon med gresshoppene. Men når planen til Flik slår feil blir det fortgang i både spenning og komedie, idet han forsøker å redde både kolonien og sitt eget rykte.

SMÅKRYP er basert på den klassiske fabelen av Æsop om de bekymringsløse gresshoppene som kommer krypende og trygler om mat fra en koloni av arbeidssomme maur. Den tradisjonelle historien er omarbeidet med oppfinnsomhet og uten respekt. Resultatet er en underholdende og original fortelling med mye humor, eventyr og følelser.

Walt Disney Pictures og Pixar Animation Studios sto bak TOY STORY i 1995. SMÅKRYP er deres andre banebrytende data-animerte spillefilm. I filmen gir stemmene til dyktige skuespillere personlighet og liv til insektene. Filmen er en unik blanding av komedie, hjertevarme figurer og blendende visuelle effekter. Det er en stor film om en liten verden.

SMÅKRYP er regissert av John Lasseter. Han har vunnet Oscar to ganger og er en av de ledende pionerene innen data-animasjon. Andrew Stanton, som ble Oscar-nominert som en av manusforfatterne til TOY STORY, medregisserte SMÅKRYP. TOY STORY var det første animasjonsmanuskriptet som noen gang er blitt nominert i kategorien Beste Manus. Stanton var også ansvarlig for den opprinnelige historien sammen med Lasseter og Joe Ranft, og skrev manuset i samarbeid med Donald McEnery & Bob Shaw (HERKULES). Den kreative staben består også av en rekke andre Oscar-vinnere.

A BUG'S LIFE setter på alle måter en imponerende, ny standard. Filmen kan skryte av en stor besetning av rollefigurer som alle er like uttrykksfulle og sammensatte som de to mest avanserte stjernene i TOY STORY - Buzz og Woody. Mye av handlingen i filmen foregår i miljøer utendørs hvor ujevne overflater, ekstreme nærbilder og omfattende panoramaer gjorde oppgaven enda vanskeligere. Nye måter å belyse og skyggelegge på ble laget for å berike den visuelle spenningen i filmen. Opptak av nesten 800 maur, spesialeffekter som det klimatiske tordenværet og regissørens ønske om at elementer i bakgrunnen skulle bevege seg troverdig, utgjorde flere utfordringer.

Ideen til SMÅKRYP kom en dag da Andrew Stanton og Joe Ranft spiste lunsj. De begynte å snakke om den klassiske Æsops fabler, Mauren og Gresshoppen, hvor en sultende gresshoppe med fela i hånden kommer til en maurfamilie og trygler om noe å spise. Når gresshoppen tilstår at han har tilbrakt sommermånedene med å lage musikk, avviser de arbeidssomme maurene ham og foreslår at han tilbringer vinteren med å danse. Æsops konklusjon var at "det er en tid for å arbeide og en tid for å leke." Stanton og Ranft konkluderte med at det kanskje ville bli en interessant situasjon dersom gresshoppen er mye større enn maurene og bestemmer seg for bare å ta maten. Lasseter delte entusiasmen deres og hjalp til å utvikle idéen.

Regissør John Lasseter forteller:
Barn elsker insekter. Det vet jeg fordi jeg er et barn i hjertet. Jeg har fem sønner og de har alle tilbrakt tid i hagen og lekt med insekter. Vi har massevis med syltetøyglass med hull i toppen. Insektenes verden er veldig fascinerende. Jeg husker da jeg var barn, jeg la meg ned på bakken og latet som om jeg var bitteliten og tenkte at gresset var kjempetrær i en diger skog. Å se på den verdenen vi kjenner fra et insekts synspunkt var veldig spennende for meg. Jeg syntes det ville bli en virkelig interessant film. Og med data-animasjon har vi muligheten til å skape verdener som er fantastisk naturtro.

Og avslutter:
Vi liker å vise publikum noe de er kjent med, men så få dem til å se det på en måte de aldri har gjort før. Med filmene våre prøver vi aldri å gjenskape virkeligheten. Vi liker å gi filmene våre en slik form at publikum vet at denne verdenen ikke finnes og så få den til å se så troverdig ut at de sier, `Jeg vet at dette ikke eksisterer, men jøss, det ser virkelig ut.` Det samme gjelder figurene. Vi arbeider skikkelig hardt for å få til troverdige stemmer som høres naturlige ut. Vi drives av å gjøre ting som ingen noensinne har sett før og gjøre ting ingen noensinne har gjort tidligere.