Arven
Gi din vurdering:
Anmeldelser
Loading...
Mesterlig drama om skjebnen som rår over en moderne dansk Hamlet.
ARVEN er den andre filmen i Per Fly sin trilogi som foregår i de tre ulike sosiale klassene i samfunnet: overklassen, middelklassen og underklassen. ARVEN foregår i overklassen, og handler om Christoffer (Ulrich Thomsen) som på sett og vis må følge sin skjebne. Han er født inn i den danske overklasse som fjerde generasjon i den familien som eier det største stålverket i Danmark. Han bor i Stockholm og er lykkelig gift med skuespilleren Maria, og får plutselig beskjed om at faren har begått selvmord. Presset av sin mor, Annelise, men mot Marias ønske overtar Christoffer stillingen som administrerende direktør etter sin far. Christoffer og Maria flytter til Danmark, og snart blir han nødt til å foreta noen drastiske valg for å styrke både sin egen og bedriftens posisjon. Valgene han tar får store følelsesmessige konsekvenser, ikke bare for Christoffer og Maria, men også for familien for øvrig, søsteren Benedikte og svogeren Ulrik, som er med i stålverkets ledelse.
<b>Per Fly om sitt trilogiprosjekt:</b>
"Man skal møte folk i øyenhøyde, også når de ligger nede"
Bjarne Lennau, sjef for Kirkens Korshær i Danmark
Sitatet er fra Bjarne Lennaus kronikk i Ekstra Bladet fra 1998, og inspirerte meg til å lage filmen BENKEN. Sitatet er godt fordi det beskriver den måten jeg gjerne vil møte karakterene i min film på; at man så verden gjennom deres øyne og med deres optikk på godt og vondt. Ikke nødvendigvis med sympati, men med forståelse for deres handlinger. Tanken og ideen på Benken var derfor å bruke lang tid på research i Avedøre Stationsby og ut fra dette bygge fiktive karakterer og handlingsforløp, å bruke virkeligheten som mat til en fortelling. Underveis i dette arbeidet oppstod ideen om en trilogi med samme arbeidsmetode, som tar utgangspunkt i de tre klassene: overklassen, middelklassen og underklassen. Kanskje litt gammeldags, men ikke desto mindre relevant optikk. Jeg opplever at klassene i disse tider sementeres tydeligere og tydeligere, samtidig som forståelsen for hverandre blir mindre og mindre. Men trilogiideen er på ingen måten sosiologisk undersøkelse; filmene er ikke om overklassen eller om underklassen, det er filmer som foregår i de tre forskjellige klassene. Min ledetråd når jeg bygger historien opp er nysgjerrighet og lyst.
Nummer to i trilogien, ARVEN foregår i overklassen. Den foregår i det "gammelrike" miljøet, blant bedriftsfamilier som har vært rike i flere generasjoner. Arven handler om makt, hvilken pris og hvilket ansvar som følger med makten. I mitt research-arbeid snakket jeg med to menn som begge hadde sagt opp 2-300 ansatte. Den ene hadde ingen skrupler, og ville kunne hjøre det igjen i morgen, for som han sa: "hvis ikke jeg hadde sagt dem opp, ville hele virksomheten ramlet". Den andre kom seg aldri over det, han knakk. Filmen handler også om maktkamp, den forbigåtte svigersønn som ikke vil akseptere å bli valgt bort, foreldre som skjærer hardt gjennom familie følelser for å få den best egnede person på maktens tind. Sist men ikke minst handler filmen om kjærlighet, om at to som er bestemt for hverandre kommer inn i et system hvor det ikke er plass til kjærligheten. ARVEN handler om å holde fast ved ærligheten til til kone, samtidig som man er der ute hvor moralen ikke lenger er svart/hvit. ARVEN er en film om de valgene man må ta som viser seg å få enorme konsekvenser for livet, og om å forsøke å flyke fra sin skjebne. Om vilje kontra lidenskap, plikt kontra frihet. Om valget mellom å gjøre det man vil eller det man skal, når man er født som 4. generasjon i en av Danmarks største bedrifter. Eller som dronning Ingrid sa: "det gjelder å lære å ville det man skal".
Per Fly, regissøren av ARVEN.