Animasjon
Plakat for 'Beowulf'

Foreløpig har ingen anmeldt Beowulf
Premiere: 23.11.2007
Sjanger: Animasjon
Manus: Roger Avary
Filmen skildrer flere voldsomme slagscener mot demoner og drager. Disse skildringene er tydelig fantasipreget og animerte, noe som bidrar til å dempe voldsinntrykket. Filmen får 11- års grense. På grunn av enkelte blodige og skremmende sekvenser frarådes filmen for de under 11 år.
Språk: Amerikansk
Produksjonsår: 2007
Distributør: Norsk Filmdistribusjon

I heltenes tidsalder skal mektige Beowulf bekjempe monsteret Grendel. Han går seirende ut av kampen, men har ikke regnet med Grendels listige mor. Deres rystende kamp gir gjenklang til alle tider og gjør Beowulf udødelig.

Krigeren Beowulf kommer danskekongen Hrothgar til unnsetning for å bekjempe monsteret Grendel, som har fjernet gledesrusen fra gildehallen Heort og forvandlet det til en slagmark. Beowulf lover å gjøre slutt på Grendel, og han overbeviser skeptiske dansker ved å beseire monsteret etter nok en natt med blodsutgytelser. Så viser det seg at kampen langt fra er over. Grendels mektige mor vil hevne sitt misfoster av en sønn, og hennes arsenal av forførende virkemidler viser seg å bringe selv Beowulf ut av balanse. Så kommer han tilbake til danskekongen og hevder at heller ikke moren skal utgjøre noen trussel mot kongen og hans folk. Den aldrende kongen overlater tronen til Beowulf, som regjerer godt og lenge. Men Beowulf har tatt en hemmelighet med seg gjennom livet. En dag vil den bli en trussel som får selveste Grendel til å blekne.

I spissen for skuespillerensemblet står Ray Winstone ("The Departed", "Sexy Beast") i tittelrollen. Han spiller mot Oscar-vinner Anthony Hopkins, som tolker den forbannede kong Hrothgar. Vi får også se John Malkovich, Robin Wright Penn, Brendan Gleeson, Crispin Glover, Alison Lohman og Angelina Jolie som Grendels mor.

Englands nasjonalepos
"Beowulf" er basert på et gammelengelsk heltekvad diktet av en ukjent skald på 700-tallet. Heltekvadet har røtter i nordisk muntlig tradisjon. Det regnes som engelsk litteraturs begynnelse, og er det fremste bevarte verk på gammelengelsk. Diktet har ingen overskrift, men har blitt kjent som "Beowulf" siden tidlig på 1800-tallet. Verket er det eneste store angelsaksiske heltekvadet som har overlevd. Til tross for at det hovedsakelig omhandler danske og svenske hendelser, har kvadet blitt så fremstående at det blir beskrevet som "Englands nasjonalepos".

Uvirkelig virkelighet
Da regissør Robert Zemeckis for noen år siden skulle gi seg i kast med barnefilmen "Polarekspressen", skjønte han ikke hvordan han kunne fange magien i de fargesterke illustrasjonene som hadde vært en viktig del av boken filmen bygger på. Løsningen ble å videreutvikle en teknologi som hadde bidratt til måpende spesialeffekter i en rekke filmer de siste årene: såkalt motion capture.
Med motion capture blir skuespillere filmet digitalt av datastyrte kameraer for å bearbeides videre til virtuelle figurer.
Det videreutviklede systemet i "Polarekspressen" og "Beowulf", Performance Capture, fanger inn hver bidige bevegelse og umerkelige menneskelige gestus i en skuespillers opptreden. Det tas opp tredimensjonale ansikts- og kroppsbevegelser fra flere skuespillere samtidig ved å benytte digitale kameraer som dekker 360 grader.
Prosessen fører til at regissøren får suverent mange muligheter til å fortelle historien. Tradisjonell filmredigering er avhengig av bredden som dekkes, eller vinklene fra scener som er filmet gjennom produksjonen. Performance Capture-teknologien tilbyr full og ubegrenset dekning. Zemeckis har kunnet lage sine egne bilder i redigeringsfasen. Han kunne velge i et rikt utvalg dybder og perspektiver og flytte rollefigurer i forhold til de digitale omgivelsene for å legge vekt på visse nyanser i mimikken eller andre detaljer, hele tiden med naturlige kamerabevegelser.

Robert Zemeckis
(regi)
Robert Zemeckis vant en Oscar-pris, en Golden Globe-pris og en Director's Guild of America-pris som beste regissør for storsuksessen "Forrest Gump". Filmens mange utmerkelser inkluderte også Oscar-priser for beste skuespiller (Tom Hanks) og beste film. Zemeckis samarbeidet igjen med Hanks om dramaet "Cast Away", som ble spilt inn i to runder, med "Skyggen fra fortiden" innimellom.
Tidligere i karrieren regisserte Zemeckis "Tilbake til fremtiden" (1985), det årets største kassasuksess i USA. Han ble nominert til Oscar- og Golden Globe-priser for beste originalmanus. Han regisserte også "Tilbake til fremtiden II" og "Tilbake til fremtiden III".
Zemeckis har også regissert og produsert "Contact", med Jodie Foster i hovedrollen. I "Døden kler henne" instruerte Zemeckis Meryl Streep, Goldie Hawn og Bruce Willis. Zemeckis regisserte og skrev suksessen "Hvem lurte Roger Rabbit?", en tidlig blanding av virkelig film og animasjon. Han regisserte den romantiske komedien "Kampen om den grønne diamant", og regisserte og skrev manuset (sammen med Bob Gale) til komediene "Brukte biler og sleipe selgere" og "I Wanna Hold Your Hand".