1 t. 55 min.
Plakat for 'Søstrene Boleyn'

Foreløpig har ingen anmeldt Søstrene Boleyn
Premiere: 29.08.2008
Originaltittel: The Other Boleyn Girl
Nasjonalitet: England
Dette dramaet om søstrene Boleyn og deres intrigefylte forhold til kong Henrik VIII av England, inneholder flere dramatiske scener og sterke følelsesmessige konflikter som kan virke urovekkende på barn. Filmen får derfor 11-årsgrense.
Produksjonsår: 2007

Søstrene Mary og Anne Boleyn blir henholdsvis elskerinnen og hustruen til kong Henrik VIII. Deres romantiske tumulter vil slite Boleyn-familien i filler, bidra til politiske og religiøse omveltninger i England - og føre Anne i døden.

Ryktene begynner å gå om at kong Henrik VIII ikke lenger har intim omgang med sin kone, som ikke har klart å gi ham en arving. Adelsmannen Sir Thomas Boleyn klekker derfor ut en plan for å løfte familien sin tilbake til maktens tinder: Hans datter Anne skal forføre kongen og gi ham en sønn. Planen mislykkes når kongen under et besøk hos familien faller for en annen Boleyn, Annes yngre søster og beste venninne, Mary. Selv om hun allerede er gift, lar Mary seg presse av familien til å gi kongen en gutt. Etter hvert blir hun forelsket i den overraskende følsomme monarken. Forholdet er ikke til hinder for Anne, som higer så sterkt etter tronen at søskenkjærligheten kan ofres. Hun setter i verk en plan som gjør henne til dronning, men som også river familien i filler og bidrar til å sende landet ut i en krise. Intrigene kommer ut av Annes kontroll og fører til hennes legendariske endelikt.

Kvinnen som forandret et land
Etter å ha tilbrakt mange år av barndommen ved det franske hoffet, kom Anne hjem til England rundt 1521, og hennes første registrerte besøk ved det engelske hoffet skjedde 1. mars 1522. Det er uklart når kong Henrik VIII fattet romantisk interesse for Anne, og ved hoffet var det antakelig en oppfatning at hun bare ville bli en ny elskerinne. Men i 1527 begynte kongen å forberede skilsmisse fra sin første kone, Catherine av Aragon, hun som ikke kunne bære fram en sønn for ham. Sent i 1532 ble Anne gravid, og tidlig året etter giftet hun seg i hemmelighet med kong Henrik. I september fødte hun en datter, hun som skulle vokse opp til å bli den formidable Elisabeth I. Anne skjønte at hennes posisjon var avhengig av at hun kunne gi kongen en sønn, og de påfølgende årene ble hun gravid to ganger, men begge forsøk endte med spontanabort eller et dødfødt barn. På denne tiden begynte også kongen å vise interesse for en av Annes hoffdamer, Jane Seymour. Annes mange fiender ved hoffet utnyttet hennes svake posisjon til å konspirere mot henne ved hjelp av vitnesbyrd fra Annes familie, venner og bekjente. Flere av dem ble torturert til å "avsløre" hennes angivelig kriminelle handlinger. Anne ble tiltalt og dømt for utroskap, incest og medvirkning til mordforsøk på kongen. 19. mai ble hun halshugd med sverd.

Natalie Portman
(Anne Boleyn)
Mange vil kjenne Natalie Portman som dronning/senator Padmé Amidala i den nyeste "Star Wars"-trilogien. Atter andre vil huske debuten hennes som 12-åringen Mathilda i Luc Bessons anerkjente "Léon" (1994). Portmans talent er blitt belønnet med en Golden Globe-pris og en Oscar- og BAFTA-nominasjon for beste kvinnelige birolle i "Closer" (2004). Hun er også kjent fra borgerkrigsdramaet "Cold Mountain" (2003) og fremtidsdystopien "V for Vendetta" (2005).

Scarlett Johansson
(Mary Boleyn)
Scarlett Johansson ble kjent for et internasjonalt publikum som traumatiserte Grace Maclean i Robert Redfords "Hestehviskeren" (1998). For innsatsen som Rebecca Doppelmeyer i den tegneseriebaserte "Ghost World" (2000) fikk Johansson prisen for beste kvinnelige birolle fra Toronto Film Critics Association. Lavmælte "Lost in Translation" (2003), Sofia Coppolas Oscarvinnende drama fra Tokyo, og "Pike med perleøredobb" samme år, ga Johansson en Golden Globe-nominasjon. "Lost in Translation" ga henne dessuten en BAFTA-pris for beste kvinnelige hovedrolle. Johansson er også kjent for Coen-brødrenes "The Man Who Wasn't There" (2001), grøsserkomedien "Eight Legged Freaks" (2002) og den påkostede science fiction-thrilleren "The Island" (2005).

Eric Bana
(Kong Henrik VIII)
Australske Eric Bana slo gjennom som den grønne, illsinte og spaltede personligheten "Hulken" (2003), regissert av Ang Lee, etter en mindre rolle i den Ridley Scott-regisserte krigsfilmen "Black Hawk Down" (2001). Bana spilte Hector i Wolfgang Petersens episke "Troja" (2004), basert på Homers "Iliaden". Neste film var moderne, men også skjebnemettet: Steven Spielbergs "München" (2005), om attentatene under sommer-OL i 1972.