Foreløpig har ingen anmeldt Sleepy Hollow
Premiere: 17.03.2000
Sjanger: Eventyr / Grøsser
Manus: Andrew Kevin Walker
Produksjonsår: 1999

Året er 1799. Ved overgangen til et nytt århundre befinner vi oss i den ellers så stille og rolige landsbyen Sleepy Hollow i New England. Nå henger en atmosfære av ondskap over byen.

Lyden av galopperende hestehover skremmer vettet av innbyggerne, som aldri har glemt det grusomme sagnet om den hodeløse rytteren ute etter et nytt hode for å erstatte sitt eget.

Når tre personer blir funnet myrdet med hodene adskilt fra kroppen, blir politikonstabel Ichabod Crane (Johnny Depp) utsendt for å løse mysteriet. Den samvittighetsfulle, men eksentriske konstabelen benytter noe uortodokse metoder, og hans ekspertise blir satt på stor prøve i jakten på morderen. Hele landsbyen er overbevist om at den hodeløse rytteren er den skyldige, men den mer rasjonelle Crane leter etter en gjerningsmann av kjøtt og blod.

Mens en morder er på frifot, en hel landsby er rystet av skrekk og en sjalu beiler kjemper sin kamp, forsøker den sjenerte Crane å kurtisere den vakre Katrina Van Tassel (Christina Ricci), datter av byens mest innflytelsesrike familie, som har bergtatt ham fra det sekund han først kastet sitt blikk på henne. Og hele tiden henger den onde trusselen over hodet på ham....

Om skuespillerne:

Johnny Depp (Ichabod Crane) ble etter sin rolle i Tim Burtons "Edward Saksehånd" etablert som en av Hollywoods mest etterspurte talenter. Han ble for samme film nominert til Golden Globe som beste skuespiller. Sin andre og tredje nominasjon til samme pris fikk han for sine roller i "Benny &sJoon" og portrettfilmen "Ed Wood", sistnevnte også regissert av Tim Burton. Depp har i tillegg spilt i en rekke andre filmer, deriblant "Hva er galt med Gilbert Grape", den kritikerroste "Donnie Brasco" hvor han spilte mot Al Pacino, Jim Jarmuschs "Dead Man" og mot Marlon Brando i "Don Juan de Marco". I 1997 tok Depp et steg videre på filmen "The Brave" hvor han var både skuespiller, regissør og medforfatter på manus.
Senere i år vil vi også se Depp i Roman Polanskis "The Ninth Gate" og Sally Potters "The Man Who Cried".

Christina Ricci (Katrina Van Tassel) er en av Hollywoods mest respekterte unge skuespillere. Hun ble nylig nominert til Golden Globe prisen, en American Comedy pris og en Independent Spirit pris som beste skuespiller for sin rolle i "Det motsatte av sex". Allerede ni år gammel hadde Ricci sin debut som filmskuespiller i "Mermaids" mot Cher, Bob Hoskins og Winona Ryder, før hun fikk en rolle som Wednesday Addams i "The Addams Family". Siden den gang har vi sett henne i mer voksne roller i blant annet "Buffalo 66", "Pecker" "Frykt og avsky i Las Vegas" hvor hun hadde en lite rolle mot Johnny Depp. Ricci blir også å se mot Johnny Depp i "The Man Who Cried".

Om regissøren:

Tim Burton (regissør) startet sin karriere i Disney som filmtegner, noe som senere har gitt hans filmer et tegneserieaktig uttrykk. Han har tidligere stått bak filmer som "Beetlejuice", "Mars attacks!" og de to første Batman-filmene. Burton er kjent for sine gotiske og mytiske uttrykk og for sine fantasiverdener noe vi ser tydelig i flere av hans filmer. Han regisserte også "Edward Saksehånd" og "Ed Wood" hvor Johnny Depp hadde hovedrollene.