Foreløpig har ingen anmeldt Ali G - Indahouse
Sjanger: Komedie
Manus: Sacha Baron Cohen
Nasjonalitet: England
Aldersgrense : 11 år
Produksjonsår: 2002

Ali G er en av de siste årenes største kult-fenomener. Denne gang møter vi den selvutnevnte hip hop-guruen på hans vei til det britiske underhuset - på det store lerretet.

Når daglig leder av John Nike fritidssenter, på Ali Gs Vest Staines Massiv's grunn, forteller Ali at senteret skal legges ned på grunn av manglende pengestøtte, er Alis umiddelbare bekymring den alternative guttespeiderklubben han driver der, "Hvordan skal disse gutta klare seg ut av ghettoen nå?"

Ali legger ut på et enmanns oppdrag for å redde senteret. Han lar seg lenke til en bussholdeplass i Staines hvor han ved en tilfeldighet pådrar seg oppmerksomheten til visestatsministeren. I sin søken etter en oppegående, ung og intellektuell person, sårt tiltrengt for å vinne lokalvalget i Staines, føler han at han har funnet sin mann i Ali.

Visestatsministeren overbeviser Ali om at hans beste sjanse for å redde fritidssenteret er å stille til valg for regjeringen, og Ali gjør akkurat det.

Med støtte fra sin bestemor (Barbara New), kjæresten Min Julie (Kellie Bright) og sin beste venn Ricky C (Martin Freeman), vinner Ali sin plass for hjembyen og forlater sine venner og familie. Deretter bærer det rett til regjeringsbygget som statsministerens høyre hånd. Dessverre er ikke alt som det skal være, og den utspekulerte visestatsministeren, Carlton (Charles Dance), utnytter faktisk Alis politiske uskyld for å styrte statsministeren og åpne dørene til lederskapet for seg selv.

Uansett, med Alis alternative og ungdommelige syn på utdanning, helse og asylsøkere, vokser partiet seg sterkere for hver eneste meningsmåling. Samtidig nærmer en av de viktigste hendelsene i den politiske kalenderen seg. Ali og en lykkelig Julie kler seg i finstasen og deltar på en storslått mottakelse i statsministerboligen. Når Julie tar Ali på fersken i å flørte med visestatsministerens sekretær Kate (Rhona Mitra) løper hun opp i andre etasje, og her finner Ali henne gråtende på statsministerens værelse. Samtidig som mottakelsen går sin gang, tar Ali på seg statsministerens lett gjenkjennelige hatt, og trøster Julie på den eneste måten han virkelig kan. Dette uten viten om at deres sexy seanse blir filmet av overvåkningskameraer.

På fredskonferansen den følgende morgenen blir det kaotisk når verdens ledere skjeller hverandre ut etter noter. Ali beroliger forsamlingen ved bruk av en spesialblanding av "urter" i teen, redder dagen og statsministeren, samtidig som han starter sitt politiske forfall. Dagen derpå er nemlig media på plass med klare påstander om at Ali har dopet verdens ledere. Ali er langt nede, og blir tvunget til å gå ut av politikken. Sjansen til å redde John Nike senteret ebber ut. Ali har mistet kontakten med vennene sine, og ser nå også ut til å miste kjæresten sin til erkerivalen og lederen for "Øst Staines Massiv", Hassan B (Ray Panthaki).

Ali er ikke lenger noen gullgutt for statsministeren heller. Når det dukker opp en overvåkingsfilm som viser statsministeren i seksuell omgang med en ukjent prostituert, blir han også avsatt. Bare Ali vet nå sannheten, og skal han gjenvinne sitt rykte, renvaske statsministeren, og styrte den onde assistenten, må Ali få fatt i filmen som ligger i Carltons safe i statsministerboligen.

Ali etterlyser hjelp fra vennene som han har snudd ryggen til, ved å gjenopplive hans og Ricky Cs piratradiostasjon "Drive By FM", og få ordet ut til alle gjengene i Staines. Et rop om hjelp går ut til Langley Village (tenk Grorud), Iver Heath (tenk Haugerud), Englefield Green (tenk Ammerud), og med et ønske om å begrave krigsøksen; også "Øst Staines Massiv". Alle blir bedt om å stille opp sammen for sakens skyld. I nattens stille sniker "Vest Staines Massiv" seg inn i statsministerboligen, og utnytter sine breakdance og bodypopping kvaliteter for å unngå overvåkningen, samt kraften fra turboene i sine Renault 5s for å sprenge safen, ta tilbake filmen, og redde dagen.

Om Ali G..

Ali ble født på et sykehus i Staines, og vokste opp i og rundt Staines og Spelthorne. Han bor nå i Vest Staines med sin bestemor, og har hatt kjæreste i lengre tid, Julie eller Min Julie som hun er bedre kjent som. Ali er lederen i "Vest Staines Massiv" - Staines' største gjeng, hvor han møtte sin bestekompis Ricky C. Sammen skapte de "Drive By FM", en piratradiostasjon som duoen driver fra loftet til Ricky C. Ved siden av arbeidet med "Drive By FM", har Ali vært fast DJ på The Crooked Billet i Iver Heath, hvor han spiller annenhver søndag for å spe på spenna han får på trygd og dopdealing.

Det var på The Crooked Billet at Ali først ble oppdaget av TV produsenter og ble tilbudt sitt gjennombrudd i showbusiness som de unges talerør i "The 11 O'Clock Show" for Channel 4. Dette gjorde ham til et nasjonalt fenomen med utrykk som "Booyakasha", "Aiii" og "Minga" (stygg dame) som fort ble en del av folks dagligtale. Bare tolv måneder senere gav Channel 4 ham sin egen TV serie, Da Ali G show, som vant to British Academy Awards for beste komedie og beste komiker.

I det nye årtusenet fant Ali veien til musikkindustrien. Etter invitasjon fra Madonna om å opptre i videoen til Music, fulgte jobben som konferansier for MTV Europe Music Award i en stjernespekket seremoni i Stockholm. I år var han invitert tilbake for å være vert for hele seremonien i Frankfurt, etter å ha gjort stor suksess som vertskap for det lokale Berkshire, Staines og Egham News' "På jakt etter en stjerne". ALI G INDAHOUSE, hvor Ali har spilt inn en duett med Mr. Boombastic Shaggy, åpner dørene inn til filmverdenen som Alis filmdebut.
Sacha Baron Cohen er Ali G.

Kellie Bright (Min Julie) er nok best kjent for sin rolle som Joanna Burrows i TV-serien "The Upper Hand". Hun har også medvirket i en rekke andre TV-produksjoner, radioteater og som teaterskuespiller. Hun gjør sin spillefilmdebut med "Ali G Indahouse".

Michael Gambon (Statsminister) begynte sin karriere på teaterscenen i Dublin, og ble senere medlem i National Theatre Company under Laurence Olivier. Han har vunnet en rekke priser for sin fremragende teaterkariere. Gambon har også medvirket i flere TV-produksjoner. Hans siste TV-roller var "Wives and Daughters" og "Longitude", som ga ham hans andre og tredje BAFTA-pris.
Hans mange filmroller inkluderer hovedroller i " Kokken, tyven, hans kone og hennes elsker", "Plunkett & MacLeane" og "Sleepy Hollow". Han var nylig å se i Robert Altmans "Gosford Park".
I 1998 ble Sir Michael Gambon slått til ridder for sitt ekstraordinære bidrag til kunsten.

Charles Dance (Carlton) har medvirket i en rekke spillefilmer, blant dem John McTierneys "Den siste actionhelten", Anand Tuckers "Hilary and Jackie" og Robert Altmans "Gosford Park". Han har også vært å se i flere TV-produksjoner, senest i en dramatisering av Charles Dickens "Nicholas Nickleby". Siden 1975 har han vært tilknyttet Royal Shakespeare Company, og har medvirket i oppsetninger som "Hamlet", "Henry IV", "Henry V", "Henry VI", "As You Like It" og "Coriolanus".

Rhona Mitra (Kate) kom til USA fra England for kort tid siden, men har allerede rukket å bli en etterspurt skuespiller. Hun er nå i innspillingen av "The Life Of David Gale" mot Kevin Spacey" og den romantiske komedien "Sweet Home Alamaba" med Reese Witherspoon. Mitra har også medvirket i en rekke TV-produksjoner, blant annet i flere episoder av serien "Party of Five".