Foreløpig har ingen anmeldt Red Dragon
Premiere: 01.11.2002
Sjanger: Thriller
Manus: Ted Tally
Produksjonsår: 2002

En seriemorder er løs. Han biter, kvester og dreper på bestialsk vis. Han kaller seg Den røde drage.

En familie på fem blir funnet myrdet i sitt hjem. Ikke én har sluppet unna. Familien var vanlige, omgjengelige mennesker som aldri hadde gjort noen fortred. Politiet står helt uten spor eller motiv.

Morderen slår til igjen. Fremgangsmåten er den samme. En hel familie er blitt slaktet ned, og alle speil i huset er knust. Og politiet står fortsatt uten noen ledetråder og frykter at man ikke kan stoppe dette monsteret av en morder.

En drapsmann som Hannibal Lecter (Anthony Hopkins) har alltid sine tilhengere; ødelagte vesener som velter seg i detaljene rundt hans særdeles brutale handlinger. Bare det faktum at han finnes gir dem spenning, og de ugjerninger han begår og den kalde svetten han utløser hos "svakere" dødelige, holder dem oppe mens de sleper seg videre i sine ensomme og bitre liv. For disse mistilpassede individene er Lecter dem overlegen. De er sikre på at han vil oppfatte dem som de oppfatter seg selv, og at han vil respektere den tvingende nødvendigheten av deres fordervede handlinger.

Lecter setter pris på hengivenheten, spesielt nå. Han har hatt for få adspredelser siden han ble tvangsinnlagt ved Baltimore State Hospital for farlige sinnsyke.

Will Graham (Edward Norton) har også hatt fans, men han har aldri ønsket å ha det. Som topp FBI-etterforsker har han motvillig blitt en helt i tabloidpressen, spesielt etter hans mest berømte fangst; Dr. Lecter. Fortsatt gir hans forbløffende evne til å tenke som den mest perverse seriemorder en del mennesker ubehag, inkludert ham selv. Spesielt etter hans nær dødelige møte med Lecter. Etter at sårene hans var leget forlot han FBI og tok familien med seg til en småby i Florida.

Hannibal Lecters nyeste tilhenger, som nådeløst slakter ned sovende familier ved fullmåne, forandrer alt. Hans neste angrep er uunngåelig. Grahams gamle overordnede ser seg nødt til å kalle FBI-etterforskeren tilbake til aktiv tjeneste. Grahams uforklarlige forståelse for det som rører seg i syke sinn er det få som misunner ham. Med en uhyggelig innlevelse forutsier han psykopatens neste trekk.

Etter at Graham har studert åstedene i Atlanta og Birmingham, innser han raskt at for å fange Tannsjarmøren, som morderen blir kalt, trenger han tilgang til en hjerne like briljant og like forskrudd. Og det betyr et nytt møte med sin tidligere nemesis; Dr. Hannibal Lecter.

Syv år før han skrev "Nattsvermeren", konstruerte forfatter Thomas Harris en visjon av rendyrket ondskap. Med den uhyre spennende romanen "Den røde drage", introduserte han leserne for den briljante psykiateren som ble morder; Dr. Hannibal Lecter, FBI-etterforskeren Will Graham og den ritualistiske massemorderen kjent som Tannsjarmøren.

Karakteren Lecter, en av de mest fengslende skurkeroller i nyere film, ble videreført i Harris' senere bestselgere; "Nattsvermeren" (1988) og "Hannibal" (1999). I Jonathan Demmes Oscarvinnende filmatisering av "Nattsvermeren" fra 1991, gjør Anthony Hopkins' Lecter et uutslettelig inntrykk. Vi opplever et av de sjeldne tilfellene hvor rolle og skuespiller stemmer så godt overens at det er så godt som umulig å forestille seg en annen i rollen. Hopkins vant da også Oscar for sitt portrett av den gale psykiateren. I Ridley Scotts "Hannibal" fra 2001 - en av de mest suksessrike filmene det året - spiller Hopkins igjen rollen som Lecter.

"Den røde drage" markerer avslutningen på Hopkins/Hannibal trilogien.

Anthony Hopkins (Dr. Hannibal Lecter) fikk Oscar for sin rolle i "Nattsvermeren" fra 1991, og ble deretter igjen nominert i samme kategori for sine roller i "Resten av dagen" (1993) og "Nixon" (1995). I 1993 spilte han hovedrollen i Richard Attenborough's "Shadowlands" med Debra Winger, og mottok for denne rollen et større antall kritikerpriser i USA og Stor-britannia. Hopkins er en meget respektert skuespiller og har spilt i filmer som:"Tilbake til Howards End" (1992), "Lidenskapens pris" (1994), "Picassos kvinner" (1996), "Amistad" (1997),"Zorro - den maskerte hevneren" (1998), "Bram Stokers Dracula" (1998), "Møt Joe Black" (1998), samt en mindre rolle i John Woos "M:I-2" (2000).

Han regidebuterte i 1995 med "August", en tilrettelegging av Chekhovs "Uncle Vanya", hvor han selv både spilte hovedrollen og komponerte filmmusikken.

Edward Norton (Will Graham) har medvirket i filmene "Et spørsmål om skyld", "Alle sier "I Love You"", "Larry Flynt - skandalenes mann", "Siste spill", "American History X", "Fight Club", "The Score" og "Death to Smoochy". Han gjorde sin regidebut med "Tro, håp og forviklinger" som han også produserte samt spilte i sammen med Ben Stiller og Jenna Elfman. Norton ble Oscarnominert for sin hovedrolle i "American History X", og for sin birolle i "Et spørsmål om skyld". For sistnevnte birolle vant han en Golden Globe. Norton var nylig ferdig med innspillingen av Spike Lees krimdrama; "The 25th Hour".

Ralph Fiennes (Francis Dolarhyde) vokste opp i England og Irland og tok sin avsluttende eksamen ved Royal Academy of Dramatic Arts i 1985. Han begynte sin yrkeskarriere ved teaterscenen, før han i 1991 fikk sin første filmrolle; i en versjon av Emily Brontes "Stormfulle høyder" mot Juliette Binoche. Det var Fiennes' tolkning av Brontes Heathcliff som overbeviste Steven Spielberg om at han hadde funnet sin mann til rollen som SS Kommandant Amon Goeth, mot Liam Neeson, i "Schindlers liste" fra 1993. Fiennes mottok en rekke priser for rollen, og ble også nominert til både Oscar og Golden Globe. I 1996 spilte han den dødelig sårede piloten i Anthony Minghellas briljante og gripende bearbeidelse av Michael Ondaatjes "Den engelske pasienten". Filmen fikk rosende omtale over hele verden, og Fiennes ble nok engang Oscarnominert for beste birolle. Andre av hans filmer inkluderer "Oscar og Lucinda" og "Slutten på et forhold" og han blir snart å se i den psykologiske thrilleren "Spider".

Brett Ratner (regissør) har på veldig kort tid etablert seg som en av Hollywoods mest suksessrike regissører. Hans første film var komedien "Money Talks" med Charlie Sheen og Chris Tucker. Hans andre film var actionkomedien "Rush Hour" med Jackie Chan og Chris Tucker, deretter regisserte han "Familiens mann" med Nicolas Cage og Tea Leoni i 2000. Et år senere kom "Rush Hour 2", igjen med Chan og Tucker. "Red Dragon" er Ratners femte film som regissør.

Ratner er oppvokst i Miami og har drømt om å bli filmskaper siden han var åtte år. Han ble tatt opp ved NYU Film School allerede som 16-åring. Ratner har regissert en rekke musikkvideoer; blant andre for Madonna, Mariah Carey, Mary J. Blige, Public Enemy og P. Diddy. I 1999 vant han MTVs pris for beste musikkvideo for filmmusikk med Madonnas "Beautiful Stranger" fra "Austin Powers".