Elizabeth: The Golden Age

1 t. 56 min.
Plakat for 'Elizabeth: The Golden Age'

Foreløpig har ingen anmeldt Elizabeth: The Golden Age
Premiere: 02.11.2007
Nasjonalitet: Storbritannia
Dette dramaet om Elisabeth den I inneholder enkelte slagscener og sekvenser med avretting og blod. Disse scenene er kortvarig, lite detaljerte og er presentert i en historisk sammenheng som gir tydelig avstand til skildringene. Filmen antas derfor ikke å virke skremmende på barn over 11 år.
Produksjonsår: 2007

Året er 1585 og etter å ha regjert over England i nesten tre årtier, må dronning Elizabeth I (Blanchett) fremdeles kjempe mot andres blodtørst etter tronen og den snikende trusselen om svik i familien.

På den andre siden av Den engelske kanalen blåser en destruktiv vind av fundamentalistisk katolisisme over det 16. århundrets Europa, med Spanias Philip II (Jordi Molla), som ledende figur.
Kong Philip - med sin mektige hær og en armada som dominerer havet - har Kirken i Roma og Inkvisisjonen i ryggen. Han presenterer en forestående trussel for dronning og land...den mørke og gudfryktige kongen er fast besluttet på å styrte den protestantiske "kjetteren" fra tronen og gjøre England til en romersk-katolsk prakt igjen.

Mens Elizabeth forbereder seg på å gå i krig for å forsvare sitt imperium, kjemper hun også for å balansere mellom sine eldgamle, royale plikter og en uventet svakhet, sin kjærlighet til Raleigh - til tross for hans status som simpel borger. En kjærlighet som forblir forbudt for en dronning som har lovet sin kropp og sjel til landet. Uten mulighet eller vilje til å kunne følge opp sin lidenskap, oppmuntrer Elizabeth sin fremste hoffdame, Bess (Abbie Cornish), til å inngå et vennskapsforhold til Raleigh . Men denne strategien plasserer Elizabeth i sentrum for deres begynnende kjærlighet for hverandre. Elizabeth har ikke annet valg enn å iaktta hvordan deres følelser for hverandre blir stadig sterkere. I den stormfulle og eventyrlige Raleigh ser hun ikke bare en intellektuell og ildfull jevnbyrdig, men også en veiviser for et land bortenfor, den uoppdagede verden, den uendelige...friheten. Ved å velge ut Bess til å ta hennes plass, er hun tvunget til å gjøre et smertefullt og endelig valg mellom å være kvinne eller dronning.
Og mens Elizabeth setter kursen ut i verden, fortsetter hennes fortrolige rådgiver, Sir Francis Walsingham (Rush), å lede et mesterlig marionetteteater på hennes plass hjemme - for å sikre hennes absolutte makt. Gjennom et finmasket nettverk av spioner avdekker Walsingham et attentat som kan bli farlig for kronen. Men når han avslører forrædere som kan inkludere Elizabeths egen kusine Mary Stuart (to ganger Oscarnominerte Samantha Morton), styrer han England, uvitende, inn på en ødeleggende kurs.

Elizabeth: The Golden Age er en medrivende fortelling om en æra... en historie om en kvinnes korstog for å kontrollere kjærlighet, knuse fiender og sikre sin posisjon som et elsket symbol i den vestlige verden.

Cate Blanchett har opp gjennom karrieren sin oppnådd en rekke priser for både film- og teaterroller. I 1998 spilte Blanchett Dronning Elizabeth I i den fremragende filmen "Elizabeth", der hun fikk Golden Globe-prisen som beste skuespiller i et drama. Blanchett var også Galadriel, Queen of the Elves i "The Lord of the Rings". Hun har også medvirket i filmer som "Den talentfulle Mr. Ripley", "The Shipping News" og i "Bandits", der hun ble nominert for Golden Globe-prisen.

Geoffrey Rush (Walsingham), en av dagens mest respekterte skuespillere, startet sin karriere i Australian teater og har siden medvirket i over 70 teateroppføringer og flere enn 20 filmer.
Han medvirker blant annet i filmene "Pirates of the Caribbean", "Munich","Shine", som han fikk Academy-prisen som beste skuespiller for, "Shakespeare in Love", som han fikk både Oscarprisen og en Golden Globe nominasjon for.

Clive Owen (Raleigh) fikk publikums oppmerksomhet i England med fjernsynsserien "Chancer". I USA ble han kjent med filmen "The Return of the Native", der han spilte mot Catherine Zeta-Jones.
Han har vært med i filmer som "Children of Men", "Beyound Borders" mot Angelina Jolie, thrilleren "I'll Sleep When I'm Dead", action-dramaet "King Arthur" og "Sin City", mot Bruce Willis. I 2005 fikk Clive Golden Globe-prisen og ble nominert for en Oscar for rollen som Larry i "Closer".

Shekhar Kapur (regissør) started sin karriere langt vekk fra filmindustrien. Etter å ha tatt eksamen i økonomi ved universitet i Dehli, begynte han å jobbe som statsautorisert revisør, selskapsplanlegger for Burma Oil og ledelseskonsulent i England. Etter flere år bestemte han seg for å forlate England og reiste tilbake til India for å prøve seg i film- og underholdningsindustrien.
Kapur har gjort stor suksess som reklamefilmregissør, og har også regissert noen av Indias mest berømte og suksessrike filmer, inkludert "Mr. India", "Masooum" og en av Indias mest kontroversielle filmer; "Bandit Queen". Etter dette regisserte han sin første engelsktalende film; "Elizabeth" fra 1998. "Elizabeth" ble nominert til syv Oscars®, inkludert beste film og beste kvinnelige skuespiller.