Foreløpig har ingen anmeldt Coraline og den hemmelige dør
Premiere: 08.05.2009
Originaltittel: Coraline
Sjanger: Animasjon / Familiefilm / Fantasy
Denne animasjonsfilmen har en gjennomgående utrygg stemning, og inneholder enkelte skremmende scener og tematikk som kan virke urovekkende på 7-åringer. Filmen får derfor 11-årsgrense.
Produksjonsår: 2009

Coraline Jones (original stemme av Dakota Fanning) er en jente på 11 år som er mer livlig, nysgjerrig og eventyrlysten enn alderen skulle tilsi. Sammen med sine foreldre (Teri Hatcher, John Hodgman) flytter hun fra Michigan til Oregon. Hun savner vennene sine og synes at foreldrene er for opptatt av sine jobber, så hun prøver å finne litt spenning i sine nye omgivelser.

Hun besøker sine gamle naboer, de eksentriske britiske skuespillerne Miss Spink og Forcible (Jennifer Saunders og Dawn French) i tillegg til den, etter manges mening, overeksentriske russeren Mr. Bobinsky (Ian McShane). I nabolaget er det også en gutt på neste samme alder som heter Wybie Lovat (Robert Bailey Jr.). Han forsøker å bli vennen hennes men hun synes han bare er irriterende. Etter å ha møtt alle naboene har Coraline store problemer med å tro at hennes nye hjem kan være noe særlig interessant for henne?

?men det kan det. Inne i huset oppdager hun en hemmelig dør. Hun går gjennom døren og igjennom en uhyggelig passasje oppdager hun en alternativ versjon av sitte eget liv og eksistens. På overflaten ser denne parallelle virkeligheten ut som den er helt lik hennes eget liv - bare mye bedre. Foreldrene, inkludert den ivrige andre moren (Teri Hatcher har stemmen også her), virker mye mer imøtekommende mot henne. Coraline er mer i sentrum for oppmerksomheten - hun får til og med oppmerksomhet fra den mystiske Katten (Keith David). Hun begynner å tro at hun hører hjemme i denne andre verdenen. Men når hennes vidunderlige, uvanlige og fantastiske besøk begynner å bli farlig og den Andre moren planlegger å holde henne der der, må Coraline samle all sin oppfinnsomhet, besluttsomhet og mot for å komme seg hjem igjen - og redde sin egen familie.

Med Coraline tilbyr Henry Selick kinogjengerne det han kaller "en fullt ut oppslukende tredimensjonal kinoopplevelse".

Ved å kombinere fantasien til den visjonære regissør Henry Selick (The Nightmare Before Christmas) og forfatteren Neil Gaiman (Sandman) har Coraline blitt et vidunderlig, gripende, morsomt og spennende eventyr som hedrer og fornyer to forskjellige filmtradisjoner. Denne spillefilmen er en stop-motion-animasjon (enkelbildeautomatikk) i tillegg til å være unnfanget og fotografert i stereoscopic 3-D hvilket gjør denne filmen helt unik i forhold til alt kinogjengeren har sett før.

DAKOTA FANNING (Coraline Jones)

Dakota Fanning er opprinnelig fra Georgia i Dakota og startet sin skuespillerkarriere i en alder av 5 år med en reklame for Tide.

Senere fulgte en rekke roller inkludert barneversjonen av hovedrollene i Ally McBeal og The Ellen Show. Hun har også hatt gjesteroller i ER, The Practice, Malcolm in the Middle, Spin City og Friends.

I 2001 hadde Fanning sin debut i en spillefilm hvor hun spilte sammen med Sean Penn og Michelle Pfeiffer i Jessie Nelsons i am sam. For denne rollen fikk hun en Critics' Choice Award som Best Young Actor og ble den yngste skuespilleren som noen gang har blitt nominert til en Screen Actors Guild. Kort etter dette spilte hun en av hovedrollene i den episke miniserien av Steven Spielberg, Taken, som satt seerrekord på SciFi Channel og fikk en Emmy for Outstanding Miniseries.

Etter dette har hun hatt roller i blant annet Sweet Home Alabama - hvor hun spilte Reese Witherspoons karakter som en ung jente, Uptown Girls, Man on Fire - som gav henne nok en Critics Choice nominasjon og Hide and Seek - hvor hun spilte mot Robert De Niro og fikk en MTV Movie Award for "Most Frightened Performance".

Fanning ble nok en gang nominert til en MTV Movie Award for hennes neste prosjekt med Steven Spielberg i War of the Worlds. Denne rollen gav henne også hennes andre Critics Choice.

Andre filmer hun har vært med i er Dreamer: Inspired by a True Story, Nine Lives og Charlotte's Web - en film som gav henne den fjerde Critics Choice nominasjonen.

Den neste filmen hun skal spille i er SciFi-thrilleren Push. Andre filmer som snart er klare for premiere er Hounddog, Winged Creatures og The Secret Life of Bees.

TERI HATCHER (mor; den andre mor)
Teri Hatchers tolkning av karakteren Susan Mayer i det verdensomspennende fenomenet Desperate Housewives (Frustrerte Fruer) har gitt henne en Screen Actors Guild, en Golden Globe og nominasjoner til en Emmy og en Television Critics. Showet går nå inn i sin femte sesong.

Hun er også kjent for sitt uforglemmelige portrett av Lois Lane i en annen suksesserie, Lois &sClark: The New Adventures of Superman. Blant hennes mange høydepunkter i TV-karrieren kan det nevnes høydepunkter som en gjesteopptreden på Seinfeld og på Saturday Night Live som gjesteprogramleder.

I 2006 gav hun ut sin første bok Burnt Toast: And Other Philosophies of Life som ble en bestselger.

Hatcher gjorde sin spillefilmdebut i Christopher Guests The Big Picture hvor hun spilte sammen med Kevin Bacon. Filmer etter dette har blant annet vært Soapdish - sammen med Sally Field og Kevin Kline, 2 Days in the Valley - sammen med Charlize Theron, Spy Kids og Tomorrow Never Dies - sammen med Pierce Brosnan som James Bond. Hun har også spilt i det Tony Award vinnende teaterstykket Cabaret hvor hun spilte Sally Bowles.

Hatchers eget produksjonsselskap ISBE Productions jobber for øyeblikket med flere prosjekter for film, TV og multimedia.

HENRY SELICK (Regissør, Manus, Produsent, Produksjonsdesign)
Da Henry Selick var en liten gutt satt han ofte hjemme i sitt kjøkken på New Jersey og fortalte sin mor, Melanie, om hans andre liv med hans andre familie i Afrika, samtidig som han tegnet bilder av forskjellige dyr. Historiene var så rike på detaljer at hun noen ganger trodde at historiene var sanne.

I en alder av 20 år gikk Selick i lære for å kunne male, tegne, fotografere, lage skulpturer og lage trykk på Syracuse Unicersity. Samtidig jobbet han på Little Silver Lumber og hadde sitt eget band, en slags mellomting mellom Frank Zappa og The Grateful Dead, hvor han spilte gitar. Etter å ha sett en eksperimentell animasjonsfilm skjønte han at alt han var interessert i kunne kombineres i samme medium.
For å lære seg animasjon gikk han på CalArts i Valencia, California, hvor han fullførte CalArts med to Student Academy Award nominerte kortfilmer, Phases og Tube Tales.

Ikke lenge etter var han en fulltidsanimatør hos Disney hvor han først jobbet sammen med Eric Larson - en av de originale ?Nine Old Men? - og senere under den briljante tekniske tegneren Glen Keane på The Fox and the Hound. Mens han var hos Disney fikk han et American Film Institute stipend slik at han kunne lage sin animerte kortfilm Seepage, et eksperimentalt prosjekt hvor han kombinerte tegnet animasjon med stop-motion dukker i fullstørrelse.

Han og hans kone har begge jobbet med regissør John Korty på den cut-out animerte spillefilmen Twice Upon a Time som sekvens regissør og bakgrunnsartist. Senere tegner Selick dreieboken og hadde design jobber for Walter Murchs Return to Oz. Han hjalp Tim Burton og Rick Heinrichs på deres Kung Fu Hansel and Gretel for Disney Cable og vant en national AFI konkurranse for å lage en musikkvideo for Party at Ground Zero av bandet Fishbone. Denne videoen vant prisen for Best Art Direction og Set Decoration av Billboard magazine.

The Nightmare Before Christmas var opprinnelig ment som en TV-spesial, men utviklet seg til en film og Tim Burton spurte ham om å regissere den. Filmen ble den første fullverdige animerte stop-motion filmen fra et av de store studioene og hadde premiere til gode kritikker i 1993. Filmen ble en umiddelbar høytidsklassiker og boxoffice-hit og nominert til en Best Visual Effects Academy.

Hans neste prosjekt var James and the Giant Peach basert på en bok av Roald Dahl. Etter å ha avsluttet animasjonen på Wes Andersons spillefilm The Life Aquatic with Steve Zissou på midten av 2004 sluttet han seg til LAIKA som veiledende regissør for utvikling en av spillefilmer.

NEIL GAIMAN (forfatter)
Den best selgende forfatteren Neil Gaiman er en av de beste forfatterne innen moderne tegneserier samtidig som han skriver suksessfulle bøker for lesere av forskjellige aldre, som for eksempel Coraline fra 2002, en bok som har solgt over en million kopier på verdensbasis. Hans arbeid omfatter også prosa, dikt, journalistikk, sangtekster, drama og film.

Hans prosaroman i fire deler, Stardust, ble utnevnt i 1999 som en av årets beste bøker av Publishers Weekly og ble gitt den prestisjefulle Mythopoeic prisen i kategorien Best novel for adults. En spillefilmversjon av denne ble regissert av Matthew Vaughn og lansert i 2007.

Hans første barnebok, The Day I Swapped My Dad for Two Goldfish, ble illustrert av Dave McKean og ble utgitt i may 1997. Boken ble utnevnt av Newsweek som en av de beste barnebøkene dette året.

Blant hans romaner for voksne finner vi Anansi Boys, Interwold, Odd and the Frost Giants, The Graveyard Book, Good Omens og American Gods som ble gitt prisene Hugo, Nebula, Bram Stoker, SFX og Locus samt ble nominert til en World Fantasy og en Minnesota Book Award.

I 2003 ble hans bok The Wolves in the Walls, illustrert av Dave McKean, utnevnt til en av årets beste illustrerte bøker av The New York Times. I 2004 fikk han utgitt den grafiske romanen 1602 hos Marvel Comics og ble den bestselgende tegneserieboken i dette året. Blant hans andre berømte tegneserier og grafiske romaner er The Books of Magic og Death:The High Cost of Living.