i samarbeid med
SponsoratSponsorat
Barbie
Foto: Nick Ut/NTB

Barbie-produsenten håver inn etter filmsuksess

NTB-DPA
Publisert:
Sist oppdatert:
Følg oss:

Barbie-dukken fikk sin renessanse etter at filmen med samme navn kom ut i fjor sommer. Det ga sterke resultater i fjerde kvartal for dukkeprodusenten Mattel.

Annonse

Filmen «Barbie» tjente mer enn 10,6 milliarder kroner over hele verden. Den økte også interessen for Mattels Barbie-dukke, som hadde begynt å miste populariteten sin.

I fjerde kvartal tjente Mattel over 5 milliarder kroner på dukken. Det er en inntektsøkning på 27 prosent fra året før. I hjemlandet USA var økningen på 43 prosent til nær 2,7 milliarder kroner.

Mattel fikk et resultat etter skatt på 1,56 milliarder kroner i fjerde kvartal, og inntektene steg med 15,7 prosent til 17,2 milliarder kroner. I samme periode i fjor var inntektene på 14,9 milliarder kroner.

Mattel-sjef Ynon Kreiz kaller 2023 for et milepælsår.

– Vi utvidet lederskapet vårt i våre viktigste leketøyskategorier og fikk betydelige andeler totalt sett. Vi oppnådde stor suksess med Barbie-filmen og styrket vår finansielle posisjon ytterligere, sier han.

Videre sier han at resultatene fra fjorårets siste kvartal er det beste selskapet har hatt på mange år.

Følg oss for nyheter, konkurranser og tips om filmer og serier!
Annonse